Snaha o nápravu deficitu v definovaní dobra

21. januára 2016, johanides, Nezaradené

Mnohí ľudia sa odvolávajú na dobro, ale žiaľ nevedia, čo to vlastne dobro je. Čo je jeho skutočnou podstatou. Dôsledkom toho býva, že pod pláštikom a ilúziou dobra veľakrát konajú zlo. A ak aj nie priamo zlo, tak niečo, čo nie je celkom správne, ani čisté.

Čo je teda vlastne dobro?

Pochopiť to nie je ťažké. Stačí si iba pred tento pojem dosadiť slovíčko – všeobecné.

Skutočné dobro, čiže dobro všeobecné je dobrom pre všetkých ľudí v tom najširšom meradle. Každé iné „dobro“, ktoré v sebe nezahŕňa prospech celku v skutočnosti žiadnym dobrom nie je. Je to iba egoizmus a teda zlo.

Zlo býva totiž často chcením „dobra“, ale bez ohľadu na celok. Ide o ohraničené chcenie dobra, vyhovujúce iba určitej úzkej a obmedzenej časti celku. Stojí teda svojim spôsobom proti celku,  ktorý zahŕňa celé ľudstvo bez výnimky.

Vezmime si príklad obyčajného, priemerného človeka. Jeho rodina je pre neho všetkým. V zabezpečení rodiny vidí to najvyššie dobro. Celý jeho duševný obzor je doslova obmedzený takýmto chápaním „dobra“. Ak by ho náhodou život postavil pred dilemu rozhodovania medzi dobrom jeho vlastnej rodiny a dobrom trebárs celonárodného významu, ak by sa mal rozhodnúť medzi týmto dvomi alternatívami, rozhodol by sa pre ono úzke „dobro“ vlastnej rodiny a to aj v prípade, keby jeho rozhodnutie uškodilo celému národu.

Podobným spôsobom svojho času jednali napríklad mnohí politici, ktorí za určitú úplatu či iné výhody predali hlboko pod cenu kľúčové energetické odvetvia štátu a tým, pre svoj osobný prospech, alebo prospech svojej rodiny, okradli a poškodili celý národ. A žiaľ, mnohí politici podobným spôsobom jednajú i dnes.

Akékoľvek „dobro“, nezohľadňujúce v prvom rade záujmy celku v tom najširšom, všeľudskom slova zmysle je v skutočnosti sebectvom a zlom. Je ním napríklad obmedzené „dobro“ jednotlivej osoby, rodiny, firmy, politickej strany, náboženstva, štátu, politického systému, atď, ktoré sa spravidla vždy v určitom bode dostáva do konfliktu so skutočným, všeobecným dobrom celku.

Zlo je teda sebectvo a zúžený pohľad na realitu, kým dobro súvisí so všeobsiahlosťou, čo bolo už pred 2000 rokmi geniálne zhrnuté do jednoduchých slov: Miluj svojho blížneho, ako seba samého! Čiže správaj sa k iným tak, ako by si to bol ty sám, pretože každý z nás je predsa neoddeliteľnou časťou jedného veľkého celku, o ktorého dobro máme všetci spoločne usilovať.